MODRÁ TŘÍDA
doplňující programy a projekty
Školní vzdělávací program mateřské školy je obohacován dalšími konkrétními doplňujícími programy a projekty
Přípravný program pro vstup do ZŠ
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAMOTNOSTI A SEZNAMOVÁNÍ S IT TECHNOLOGIEMI
Probíhají pravidelně v předškolních třídách každé úterý v počítačové pracovně ZŠ Litvínovská
vyučovací hodina 10.00 - 10.45
říjen –listopad
NÁVŠTĚVY 1.TŘÍD ZŠ
nenásilnou formou probíhá přechod z MŠ do ZŠ
Metoda dobrého startu
(akusticko-opticko-motorická metoda ), která zdokonaluje souhru zrakového, sluchového a pohybového analyzátoru a pomáhá harmonickému spojení motoriky s psychikou pomocí psychomotorických her, pohybově-akustických a grafomotorických cvičení a zlepšuje tak celkovou psychomotorickou úroveň dětí
TESTY ŠKOLNÍ ZRALOSTI PPP PRAHY 9
odborné konzultace s psychologem přímo v mateřské škole
PŘEDNÁŠKA O ŠKOLNÍ ZRALOSTI
ve spolupráci s PPP Prahy 9 a ředitelkou MŠ pro zákonné zástupce dětí i pedagogy
MŠ je zapojena do pojektu „KuliFerdova mateřská škola"
cíleně rozvíjí klíčové oblasti předškolního vzdělávání, sleduje individuální pokroky dětí, pracuje s konkretizovanými očekávanými výstupy RVP PV, zajímá se o aktuální dění v oblast předškolního vzdělávání, aktivně spolupracuje s rodiči předškoláků
Seznamování se základy cizího jazyka
Program Bezpečná školka
Program Bezpečná školka
Je zaměřen na osvojení poznatků a dovedností potřebných k podpoře zdraví a bezpečí, získání bezpečných životních návyků a postojů, osvojení a zachování pravidel bezpečného chování, ochranu osobního soukromí a bezpečí ve vztahu s druhými dětmi a dospělými a posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním, které prolínají celým školním vzdělávacím programem.
Návštěvy Dopravního hřiště s praktickou výukou dopravní výchovy. Využíváme vzdělávací programy Městské policie a Policie ČR.
Zdravotně preventivní program
PROJEKT „NECHCI KAZY“
Hlavním cílem projektu je naučit děti správně pečovat o svůj chrup již od nejútlejšího věku.
Naše školka pečuje o zdraví dětí!
Pedagogové společně s dětmi tvoří sehraný tým, který bojuje proti zubnímu kazu. Děti jsou motivovány pečovat o své zoubky a každý den se ve školce o ně náležitě starají. Abychom neponechali nic náhodě, dohlížejí pedagogové na správnou techniku při čištění zoubků.
Pro rodiče dětí je určena přednáška se stomatology, jak správně pečovat o svůj chrup a nácvik správné techniky čistění zubů
PŘEDPLAVECKÝ VÝCVIK
seznamování s vodou probíhá vždy v II. pol. školního roku a je určen pro předškolní děti.
Kurz organizuje Plavecká škola Vodník v areálu plaveckého stadionu „Šutka“ na Praze 8.
Časová dotace lekce je 45 minut, uskutečňuje se vždy dopoledne v pravidelném čase. Děti jsou dopravovány autobusem za doprovodu pedagogů z MŠ. V prostorách bazénu si děti přebírají odborně způsobilí lektoři z „Plavecké školy Vodník“. Děti jsou rozděleny do několika družstev po 5 – 10 dětech. Cílem této výuky je především adaptabilita dětí na vodní prostředí, získání základních pohybových návyků ve vodě a seznámení se základními hygienickými a bezpečnostními pravidly při pobytu ve vodním prostředí.
SCREENING OČNÍCH VAD U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Ekologický program
PROJEKT „ BLÍŽ K PŘÍRODĚ“
je v MŠ realizována denně jako součást environmentální výchovy vzdělávacího programu školy. Cílem projektu je vytvořit u dětí pozitivní vtah k přírodě a všemu živému, péčí o zvířata, rostliny, životní prostředí a zapojit do péče i rodiče dětí.
Třídění odpadu, péče o životní prostředí a pomoc při jeho údržbě (podzimní a jarní práce na školní zahradě), pěstování bylin, zeleniny a ovoce, výroba kompostéru, seznamování se zvířaty a jejich pozorování (návštěva sokolníků, adopce ježka ze Záchranné stanice v Pátku u Poděbrad, kanisterapie), přikrmování zvířat a ptáků v zimním období, výlety do Ďáblického lesa, sběr přírodnin a tvořivé činnosti, spolupráce s ekologickým centrem Toulcův dvůr, péče o Klíčovský park a jeho revitalizaci ve spolupráci se sdružením „Krocan“, návštěvy hvězdárny Ďáblice a Planetária, účast v ekologickém programu Ekocentra Podhoubí. V MŠ jsou terária a akvárium o které pečují děti ve spolupráci s pedagogy a rodiči.
Prevence rizikového chování, sociálně patologických jevů a zdraví poškozujících závislostí
realizace RVP PV
Preventivní program se naplňuje důslednou realizací RVP PV, zejména osvojováním si kompetencí z oblasti podpory zdraví, zdravého životního stylu, pozitivního sociálního chování a rozvoje osobnosti.
Důležité jsou také psychosociální podmínky a spoluúčast rodičů na vzdělávání dětí.
CÍL PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Cílem všech pedagogických pracovníků je vychovávat jedince, kteří budou schopni odolávat negativním nástrahám života, odmítat všechny formy destrukce, včetně kouření, projevy agresivity a porušování zákona i řádu školy a rozvíjet jejich dovednosti v komunikaci, toleranci i pěstování zdravého sebevědomí. Vést děti ke spolupráci, kladným mezilidským vztahům, asertivitě a vytváření příznivého sociálně psychologického klimatu ve škole a výchově ke zdravému životnímu stylu.
Předčtenářská gramotnost
rozvoj předčtenářské kompetence
Tento projekt je zaměřen na rozvoj předčtenářské kompetence a její funkční využití (poslech textu s porozuměním a práce s informacemi;
dávat si informace do souvislostí, vytvářet strukturu; naučit posluchače vytvářet si vlastní názor na vyslechnuté), na rozvoj konkrétního i abstraktního myšlení (spojit slovo s představou), rozvoj fantazie a paměti při tvořivých činnostech dětí (dramatizace oblíbených textů, výtvarné a hudební činnosti), na schopnost vytvářet si čtenářský návyk (rozvoj zájmu o tištěnou knihu, zacházení s knihou; setkání s různými druhy textů a způsob práce s nimi), na rozvoj smyslového vnímání kulturních podnětů (podnítit zájem dětí o návštěvy knihovny a divadla) a na podporu pravidelné četby v rodinném prostředí, které má zásadní vliv na formování zájmu dětí o knihu – zapojení do projektu „Celé Česko čte dětem“).Pedagogové ve škole dětem pravidelně předčítají
Dramatická výchova
DRAMATICKÁ VÝCHOVA
Prolíná se vzdělávací činností školy. Její podstatou je proces učení především přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání, zejména ve hře v roli ve světě fikce. Vede k celkové kultivaci, k hlubšímu chápání člověka, jeho jednání, světa lidských vztahů situací, příběhů.
Vede k rozvíjení tvořivosti, empatie, k prohlubování schopnosti komunikovat, spolupracovat ve skupině a k získávání dovedností vyjadřovat se slovem i pohybem
Keramika hrou
KERAMIKA HROU
Keramická hlína je tvárný materiál, který pomáhá k rozvíjení jemné motoriky a k tvůrčím schopnostem dětí, jejich představivosti a fantazii. Každý výrobek dětí je nezaměnitelný originál, který nese otisky práce jejich rukou. Děti tvoří z keramické hlíny s pedagogy v každé třídě v rámci vzdělávacího programu školy.