Zubní hygiena v MŠ
Zubní hygiena v MŠ Pod Krocínkou
Dopolední interaktivní program pro děti
Zubní hygiena v MŠ Pod Krocínkou
Předškolní věk je klíčové období pro vznik dlouhodobých návyků čištění zubů, používání zubní pasty a zdravého stravovacího režimu ovlivňujícího dutinu ústní. Denní rutina a opakování v rodinném prostředí poskytují stabilní rámec pro osvojení správných postupů. Pokud se tomuto tématu věnují i v mateřské škole, je připravena správná cesta k celoživotní péči o zuby.
Zubní hygiena je v Mateřské škole Pod Krocínkou důležitým tématem, protože zdraví zubů dětí má vliv na jejich celkovou pohodu a vývoj. Jde o komplexní systém, který zahrnuje výuku správných návyků, motivaci dětí k zubní hygieně a také zapojení rodičů. V praxi se jedná o společnou snahu, která si klade za cíl zasít semínka zdravého úsměvu již od nejranějšího věku.
„Naši mateřskou školu navštívily studentky 2. ročníku Soukromé vyšší odborné školy zdravotnické pro dentální hygienistky, Nicol Šikýřová, Eliška Bartesová a Dorota Vavroušková,“ informovala ředitelka školy Markéta Pechová. „S dětmi hravou formou prostřednictvím písniček a zajímavých her učily procesu čištění zubů,“ doplnila a připojila námět studentek právě do rodinného prostředí: Motivace dětí k pravidelnému čištění zubů může být někdy jako souboj s drakem – plná překážek a výzev. Nicméně, existuje několik osvědčených způsobů, jak to udělat zábavně a zajímavě.

Jednou z nejvíce osvědčených metod je hrát si. Vytvořte si doma „čistící soutěž“, kde se děti mohou navzájem povzbuzovat, kdo si umyje zuby nejlépe a nejdéle. Můžete používat i časovač, aby se děti těšily na dodržení dvouminutového standardu, zatímco si po cestě zpívají svou oblíbenou píseň. Zábava je klíčem!

Pravidelná a správná hygiena snižuje riziko vzniku zubního kazu, zánětů dásní a dalších problémů, které mohou ovlivnit řeč, výživu a sebevědomí dítěte. Děti se učí samostatnosti (mytí zubů, vypláchnutí) a jemné motoriky díky zvládnutí jednotlivých čelistí, zadních zubů a kontrolovaného tlačení kartáčku. Ideálně je začít hned, jak dítě projevuje zájem o zuby (běžně kolem 1–3 let). Plné samostatné čištění bývá kolem 5–6 let, s průvodcem dospělého, kdy si dítě osvojuje základní pohyby a používání malého množství fluoridované pasty (velikost hrášku).

Podle posledních výzkumů má tento program pozitivní vliv na zdraví nejen ústní dutiny, ale i na sociální a emocionální vývoj dětí. Děti, které si pravidelně čistí zuby ve školním prostředí, vykazují lepší koordinační schopnosti a větší sebevědomí. Navíc se vytváří prostředí, kde se o zdraví neví pouze v rámci rodiny, ale i v kolektivu, což může vést k lepším zdravotním návykům v celé komunitě. Nicméně základ pravidelné péče o zuby je na rodině.









