ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ POD KROCÍNKOU
„ CESTA ZA DUHOU “
Duha, která je logem mateřské školy symbolizuje barevné označení jednotlivých tříd a rozmanitost činností naší školy. Název vzdělávacího programu „Cesta za duhou“ symbolizuje jednotlivé cesty poznání.
CESTA POZNÁNÍ
Cesta za poznáním je dlouhá a nabízí spektrum rozmanitostí, které dítě předškolního věku může objevovat. Pomocí smyslů postupně dochází ke kognitivnímu rozvoji dítěte. V celkovém kognitivním vývoji se dítě konkrétně zdokonaluje v těchto jednotlivých oblastech - paměť, řečové dovednosti, představy, myšlení, vnímání, vůli a emoční procesy.
CESTA BEZPEČÍ
Cesta bezpečí vede dítě ke zdravému životnímu stylu (návyky a postoje) a vytváří povědomí o životě lidí a jeho pravidlech. Posiluje duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte. Děti získávají důležité poznatky o lidském těle, pohybových činnostech, a věcech kolem nás. Rozvíjí dovednosti potřebné k sebeobsluze a ochraně před nebezpečím.
CESTA PŘÍRODOU
Cesta přírodou je krásná a rozmanitá. Podporováním samostatného poznávání a pozorování dítěte v nejbližším přírodním okolí vzniká povědomí o okolním světě a jeho dění, o životě zvířat a také o vlivu člověka na životní prostředí. Dětem přiblíží svět přírody a pomůže pedagogům rozvíjet environmentální výchovu ve všech oblastech vzdělávání.
SVÁTEČNÍ CESTA
Na sváteční cestě získává dítě elementární poznatky o světě lidí, kultury a umění. Potřebné dovednosti, návyky a postoje mu umožňují aktivně se podílet na utváření společenské pohody ve svém sociálním prostředí a vytváření sváteční atmosféry. Seznamuje se zvyky, tradicemi, kulturním bohatstvím a morálními hodnotami. Rozvíjí představivost, fantasii, tvořivé vyjadřování prožitku, citové vztahy k rodině, ke svému okolí.
SPOLEČNÁ CESTA
Společná cesta vede dítě ke vzájemné spolupráci a komunikaci. V různých situacích mu nabízí možnost utváření vztahů mezi ním a dalším dítětem, či dospělým. Podporuje dítě v možnosti samostatného vyjadřování a sdělování vlastních emocí. Pomáhá mu skrze vztahy poznávat život ve společnosti a orientovat se v něm.
MOTO MŠ: „ CHCI SE BAVIT, CHCI SI HRÁT, ZÁROVEŇ VŠAK POZNÁVAT “
Vzdělávací obsah školního vzdělávacího programu
Vzdělávací obsah je rozdělen do pěti integrovaných bloků, které zasahují do všech vzdělávacích oblastí předškolního vzdělávání tj. Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět, vycházejících z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. RVP PV je k nahlédnutí na webových stránkách MŠMT.
Ve výchovně vzdělávací práci jsou uplatňovány formy a metody předškolního vzdělávání s ohledem na věkové zvláštnosti a individuální potřeby dětí, které jsou konkrétně rozpracovány v třídních vzdělávacích programech.
Platná verze školního vzdělávacího programu pro předškolní zdělávání v MŠ Pod Krocínkou je k nahlédnutí u pedagogů v mateřské škole.